- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
NFT مخفف Non-Fungible Tokens یک دارایی رمزگذاری شده است که از طریق فناوری بلاک چین ایجاد، مدیریت و احراز هویت شد. بلاک چین سیستمی است که به NFTها اجازه میدهد از طریق ضبط تراکنشها در چندین کامپیوتر تایید شوند. چیزی که بلاک چین را منحصربهفرد میکند، این است که سوابق را نمیتوان تغییر داد که این ویژگی این سیستم را به یک سیستم عالی برای ردیابی و شفافیت تبدیل میکند.
ها را نمیتوان کپی یا هک کرد. هیچ دو NFT یکسان نیستند.هم چنین برخلاف بیت کوین که میتوان آن را با بیت کوین دیگری عوض و مبادله کرد، NFT ها غیر قابل تعویض هستند.
این دارایی ارزشمند در فضای دیجیتال معامله میشود و با خرید یک NFT شما در واقع یک فایل منحصر به فرد با فرمتی مثل JPG را خریداری میکنید که در کیف پول دیجیتال شما نگهداری میشود و نمیتوانید آن را با چیزی جایگزین کنید.
کاربرد NFT
NFT هادرواقع پوشیدنی های دیجیتالی هستند که معمولا به عنوان کلکسیون خریداری و ذخیره میشوند و در حال حاضر برای سرمایهگذاری، پوشاندن آواتارها در بازیها و قرار گرفتن بر روی عکسها و ویدیوها استفاده میشوند. این پوشیدنی های دیجیتال میتوانند شامل لباس،کفش،جواهرات، اکسسوری و دیگر موارد باشند.قدمت این کلکسیون دیجیتال به سال 2012 بازمیگردد و بیشتر NFT هایی که در صنعت مد استفاده شده اند تصویرسازی بوده اند.
برند ها و خرده فروش ها برای ایجاد روابطی بلند مدت تر از فروش پوشاک در دنیای واقعی، لباس هایی برای کمد های دیجیتال مشتریان خود طراحی و ایجاد میکنند که این کار به مصرف کنندگان امکان دسترسی به پوشاک منحصر به فرد را میدهد.
برند های لوکس میتوانند از این ارتباط منحصر به فرد با مشتریان خود به شیوه ای جذاب و جدید استفاده کنند وداستان آنها را بیان کنند و ارزشهای آنها را منعکس کنند.
چرا که همان طور که مردم دوست دارند خود را در دنیای فیزیکی بیان کنند و در دنیای مجازی نیز همین کار را خواهند کرد.
دنیای هنری NFT
تا چندی پیش تصور پول خرج کردن برای لباس های مجازی تنها در صورتی دور از ذهن یا غیر معقول به نظر نمیرسید که برای استفاده در دنیای یک بازی بود.اما امروزه خانههای مد دیجیتال کاتالیزوری برای عادیسازی لباسهای دیجیتال شدهاند.
در حال حاضر، مدی که از طریق NFT فروخته میشود، بیشتر مد به عنوان هنر است و لزوماً مد به عنوان یک ابزار کاربردی نیست. موارد استفاده از NFT در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود هستند، به خصوص برای مد. برندها میتوانند فراتر از دیجیتالیکردن کالاهای موجود فکر کنند و NFTها را به عنوان یک جریان درآمد در نظر بگیرند. ما در نهایت به نقطهای میرسیم که سودمندی بیشتری در سرمایهگذاری در این زمینه وجود دارد، اما هنوز به آنجا نرسیدهایم.
یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین ویژگی های NFT ها فراتر رفتن از دنیای فیزیکی و محدودیت های آن میباشد.شما میتوانید انواع مدل لباسهای دیجیتالی را ایجاد کنید که هرگز در زندگی واقعی وجود ندارند و کیف پولهای دیجیتال به زودی شبیه کمدهای مجازی خواهند شد.
ایدهی داشتن یک کمد مجازی در پلتفرمهای مختلف بازی و جهانهای دیجیتال، شاید هنوز آنقدر رایج نباشد اما در Polygon که یک چارچوب برای ایجاد و اتصال شبکههای بلاک چین سازگار با اتریوم است، میتوان با آیتمهای موجود، در پلتفرمهای مختلف دیجیتال زندگی کرد.
در حال حاضر بسیاری از برندها NFT محصولات خود را ایجاد کرده و به فروش میرسانند. برخی از این برندها در این زمینه خیلی موفق بودهاند.
1. RTFKT: این برند در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و مشخصا کفشهای کتانی لوکس مجازی میساخت. بعدها این کمپانی توسط برند نایکی خریداری شد. اوایل سال ۲۰۲۱، این برند با"Fewocious"یک هنرمند محبوب رمزارز همکاری کرد. این هنرمند در آن زمان تنها ۱۸ سال داشت. او ۳ کفش کتانی مجازی طراحی کرد. پیشنهاد دهندگان میتوانستند کفشهای کتانی را از طریق اسنپچت امتحان کنند و سپس برای خرید وارد حراجی شوند. بالاترین قیمت پیشنهادی این شانس را داشت که جفت کفش کتانی فیزیکی را برای پوشیدن در زندگی واقعی به دست آورد. این همکاری با فروش ۶۰۰ جفت کفش کتانی در کمتر از ۷ دقیقه، سر و صدای زیادی به پا کرد. این حراج باعث شد RTFKT به درآمد ۳.۱ میلیون دلاری دست پیدا کند. از آن زمان،RTKFT با همکاری"The Fabricant"مجموعه جدیدی از ۷ آیتم مجازی ایجاد کرد. در آخرین دور حراج ۸ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده و محصولات خود را توسعه داده است.
2.Gucci: گوچی اولین برند لوکسی بود که به تولید NFT ها پرداخت. NFT خانه مد ایتالیایی، کالاهای مد طراحی شده نبود، بلکه گوچی فیلمی با الهام از مجموعه "آریا" از برند خودش را به شکل NFT فروخت. آنها با همکاری الساندرو میکله این فیلم ۴ دقیقهای را تولید کردند که در حراج کریستی به قیمت ۲۵۰۰۰ میلیون دلار فروخته شد.
3. Louis Vuitton: لویی ویتون در جشن تولد ۲۰۰ سالگی بنیانگذارش در ۴ آگوست، مد و فناوری را با هم ترکیب کرد. بازی"Louis the Game"یک بازی به سبک ماجراجویی است که در آن بازیکنان باید از خانه عروسکی متعلق به ویتون عبور کنند. به علاوه بازیکنان برای جمعآوری ۲۰۰ شمع به عنوان نماد تولد ۲۰۰ سالگی به سرزمینهای مختلف سفر میکنند. در این ماجراجویی بازیکنان میتوانند ۳۰ NFT مخفی و ۱۰ NFT که با همکاری"Beeple"هنرمند محبوب NFT ساخته شده را پیدا کنند. NFTها در این بازی برای کلکسیون هستند و برای فروش عمومی نیستند.
یادآوری به عنوان پایان
تمام نوآوری های دیجیتالی که امروزه استفاده میشوند و برای شما عادی و حتی ضروری تلقی میشوند مانند رویدادهای آنلاین، اپلیکیشنهای خرید، روزی عجیب، غیر عادی یا حتی ترسناک به نظر میرسیدند اما به مرور جای خود را در بین مردم باز کردند و کاربردی و عادی شدند. دنیای NFT نیز از این واقعیت مستثنا نیست و قبل از رد کردن نوآوریها یا پذیرش بی چون و چرای آنها، شاید بهتر باشد آنها را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.